Masz pytania? napisz do nas

Napisz do nas!
TRANSLATE
 
JAK KONOPIE WYPŁYWAJĄ NA SEN
JAK KONOPIE WYPŁYWAJĄ NA SEN

JAK KONOPIE WYPŁYWAJĄ NA SEN?

Dla wielu konopie mają działanie odprężające, a czasem nawet usypiające. Rozpoczęto badania, aby określić, w jaki sposób kannabinoidy, takie jak THC i CBD, mogą pomóc nam zasnąć, a także jak zmieniają nasz cykl snu. Czy więc marihuana naprawdę sprzyja naszemu snu?

Konopie indyjskie jako potencjalna pomoc w zasypianiu zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem. Ostatnio roślina zaczęła wyglądać obiecująco jako dodatek do niektórych problemów związanych ze snem. Jednak nadal potrzebujemy lepszego zrozumienia krótko- i długoterminowego wpływu konopi na sen, aby określić zakres jej skuteczności.

Marihuana może rozładować codzienne napięcie i niepokój, które przeszkadzają w zasypianiu, a nawet mogą skrócić czas zasypiania. Ale czy to prawdziwa naturalna alternatywa dla farmaceutycznych środków nasennych? A może to tylko ostatnia przyjemność przed pójściem spać?

 

KTÓRE ODMIANY KONOPI NA SEN?

Patrząc na wpływ konopi na sen, warto wziąć pod uwagę zarówno poszczególne fitochemikalia, jak i same odmiany. Zazwyczaj indiki kojarzą się z efektami niskoenergetycznymi i sennymi. I odwrotnie, odmiany sativa są bardziej optymistyczne, energiczne i umysłowo aktywne.

Jednak staje się coraz bardziej jasne, że rozróżnienie między indica i sativa nie jest dokładne ani szczególnie przydatne. Zamiast tego zaczęto zwracać uwagę na dokładny skład kannabinoidów i terpenów jako czynnika, który ma największy wpływ na działanie szczepu.

Naukowcy z University of New Mexico zarejestrowali poziom samooceny bezsenności u 400 osób przed i po spożyciu medycznej marihuany. Wyniki pokazały, że spożywanie kwiatów konopi wiązało się z rzeczywistą poprawą bezsenności, z różną skutecznością i skutkami ubocznymi w zależności od szczepu i metody spożycia.

Naukowcy zauważyli również, że szczepy zawierające więcej CBD były związane z lepszym snem.

 

THC I CBD: CO LEPSZE W PROMOWANIU SNU?

W marihuanie zidentyfikowano ponad 100 kannabinoidów . Najbardziej rozpowszechnionymi, dobrze znanymi kannabinoidami są jednak THC i CBD . Badano je razem i oddzielnie, a jak omówimy, zaobserwowano różne efekty w różnych sytuacjach. Najczęściej te dwa związki działają najlepiej razem.

 

CBD NA SEN

Większość badań dotyczących snu dotyczy bardziej THC niż CBD. Nie wiemy dokładnie, jak CBD wpływa na sen , ale wiemy, że może pomóc w relaksacji. Dowody pokazują, że CBD ma kojący wpływ na centralny układ nerwowy, wraz z potencjalną zdolnością do zmniejszania senności w ciągu dnia. To dwustronne działanie może być przydatne w równoważeniu cyklu snu i czuwania w ramach zdrowego stylu życia.

Pomimo, że kannabinoid jest obiecujący w przypadku niektórych problemów związanych ze snem, to samo badanie z 2019 r., o którym mowa powyżej, wykazało, że 25% uczestników doświadczających złego snu zgłasza pogorszenie objawów po zastosowaniu CBD.

 

THC NA SEN

Badania szeroko potwierdzają, że THC ma działanie uspokajające. Badania nad wpływem wielu substancji na sen potwierdziły to, odkrywając THC, aby skrócić latencję snu u osób z problemami ze snem lub bez.

Nawet w grupie osób mocno śpiących konopie pomagały im szybciej zasnąć. Ponadto stwierdzono, że syntetyczne kannabinoidy naśladujące THC, takie jak nabilon i dronabinol, mogą korzystnie wpływać na bezdech senny ze względu na ich modulujący wpływ na bezdechy, w których pośredniczy serotonina.

Przegląd literatury do 2014 r. wykazał, że chociaż THC może faktycznie zmniejszać latencję snu, może to pogorszyć jakość snu w dłuższej perspektywie. Jednak istnieje wiele czynników związanych z jakością snu, a wciąż niewiele wiemy o długoterminowym wpływie THC na sen. Ten kannabinoid niektórym ułatwia zasypianie, ale inni uważają, że wysokie dawki THC powodują, że stają się bardziej paranoidalni lub niespokojni. Oczywiście te uczucia nie są optymalne, gdy przychodzi pora spać.

Dalsze badania nad marihuaną i snem prawdopodobnie będą obejmować różne dawki THC i CBD stosowane jednocześnie. Ponieważ wpływ CBD na sen jest bardziej pośredni niż THC, niepotwierdzone dowody wskazują, że szczepy o zrównoważonym stosunku THC: CBD są bardziej skuteczne w promowaniu naturalnego snu, jednocześnie zmniejszając psychoaktywne skutki uboczne THC.

 

THC JAKO REDUKTOR MARZEŃ

Sen REM to faza snu związana ze snami, uczeniem się i tworzeniem nowych wspomnień. Drugi etap snu, głęboka, wolnofalowa faza snu, jest natomiast ważna dla regeneracji psychicznej i konsolidacji pamięci. U większości ludzi THC wydaje się zmieniać czas spędzany na różnych etapach snu. W szczególności skraca czas snu REM i wydłuża czas snu wolnofalowego.

W rezultacie nocny użytkownik konopi nie będzie miał tylu snów ani tak wyrazistych snów, jak osoba niebędąca użytkownikiem. Może to być pozytywne, neutralne lub negatywne, w zależności od rodzaju snów i wynikających z nich uczuć, których doświadczasz bez marihuany. Ta szczególna właściwość THC może być naprawdę pomocna dla osób z częstymi lub niepokojącymi snami i koszmarami.

Jednak dla tych, którzy chcą nadal śnić, stwierdzono, że zmniejszenie lub zaprzestanie używania konopi indyjskich przywraca naturalny cykl REM i wynikające z tego śnienie.

 

INNE ZWIĄZKI KONOPI, KTÓRE MOGĄ PROMOWAĆ SEN

Oprócz THC i CBD, kilka innych kannabinoidów wykazało łagodne działanie nasenne lub relaksujące. Na początek kannabinol lub CBN to niewielki kannabinoid o bardzo łagodnym działaniu psychoaktywnym i potencjalnym działaniu relaksującym. Jego niska psychoaktywność i brak właściwości odurzających sprawiają, że kannabinoid jest intrygującą potencjalną alternatywą dla THC w przypadku problemów związanych ze snem.

Badania nad terpenami wykazały również, że  mircen , terpineol , linalool i kariofilen wykazują łagodne właściwości usypiające, a czasem nawet przeciwbólowe. Nawet poprawiający nastrój limonen może również pomóc w zasypianiu!

 

SKUTKI UBOCZNE KONOPI NA SEN

Badania nad wpływem marihuany na sen przyniosły mieszane wyniki, na które często miały wpływ takie czynniki, jak osobista tolerancja i wiele innych czynników klinicznych i związanych ze stylem życia.

Analiza negatywnych skutków jest również mieszana. Chociaż marihuana może pomóc w zasypianiu krótkoterminowo, może prowadzić do gorszego snu przy intensywnym, długotrwałym stosowaniu. Co więcej, badania wykazały, że zaprzestanie długotrwałego stosowania może prowadzić do krótszego czasu snu, gorszej wydajności snu, dłuższego zasypiania i zakłóceń snu.

 

KONOPIE NA SEN: WIECZNA DEBATA

Badania nad marihuaną i snem są wciąż w powijakach. W ciągu ostatnich kilku lat opublikowano wiele nowych badań na małą skalę, ale żadne z nich nie jest rozstrzygające.

Obecne i przyszłe badania mogą być obiecujące dla osób z różnego rodzaju problemami ze snem. Potrzebujemy jednak badań klinicznych na dużą skalę dotyczących bezpieczeństwa i skuteczności konopi indyjskich z nasion marihuany w dłuższych okresach czasu, aby określić ich żywotność na tej arenie.

Marihuana może być kluczem do przygotowania się do snu. Należy jednak pamiętać, że wszelkie długotrwałe zmiany w sposobie snu mogą osłabić regenerujący wpływ snu.

To powiedziawszy, uważa się, że odmiany konopi zawierające relaksujące terpeny , trochę CBD i niezbyt dużo THC są najbardziej korzystne dla promowania gotowości do snu. Na koniec należy zauważyć, że korzystne działanie marihuany jest wzmacniane, a nawet zastępowane przez inne naturalne środki nasenne, takie jak zdrowa dieta i ćwiczenia.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl