
BADANIA WYKAZAŁY, ŻE KIEROWCY SPOŻYWAJĄCY PRODUKTY SPOŻYWCZE Z KONOPI POZOSTALI NA WOLNYM PASIE
Najnowsze badania wykazały, że spożywanie produktów spożywczych z konopi indyjskich powoduje, że kierowcy są mniej skłonni do prowadzenia pojazdu i jeżdżą z mniejszą prędkością. Co więcej, nie zaobserwowano statystycznie istotnych różnic w zdolności prowadzenia pojazdu między użytkownikami tych produktów a trzeźwą grupą kontrolną. Istotne jest również, że nie stwierdzono korelacji między upośledzeniem prowadzenia pojazdu a poziomem THC we krwi.
Te nowe dane są kluczowe w kontekście trwającej debaty nad legalizacją marihuany w Stanach Zjednoczonych, gdzie obawy o jazdę pod wpływem narkotyków są jednym z głównych argumentów przeciwników legalizacji. Jesienią tego roku Floryda będzie głosować w sprawie legalizacji marihuany.
Badanie, opublikowane w Journal of Cannabis Research, jest pierwszym, które bada wpływ spożywania produktów z marihuany na prowadzenie pojazdu – w odróżnieniu od palenia marihuany. To istotne, ponieważ produkty spożywcze działają inaczej.
Choć przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu inhalacji marihuany na prowadzenie pojazdu, autorzy tego badania skupili się na produktach spożywczych, ponieważ THC z takich produktów działa wolniej i inaczej się odczuwa jego efekty. Ponieważ produkty spożywcze z konopi są popularnym sposobem konsumpcji, niezwykle ważne jest zrozumienie ich wpływu na bezpieczeństwo na drogach.
„Kierowcy spożywający produkty z konopi mieli tak niewiele kolizji, że badacze nie byli w stanie uwzględnić tego czynnika w swojej ostatecznej analizie”.
Poprzednie badania wykazały łagodne upośledzenie zdolności prowadzenia pojazdu po spożyciu konopi, szczególnie zwiększone poruszanie się po pasach ruchu. Te efekty są zazwyczaj bardziej wyraźne u osób, które nie używają konopi regularnie. Natomiast regularni użytkownicy konopi wykazują mniejsze zaburzenia, prawdopodobnie z powodu wyższej tolerancji na działanie THC.
W przeciwieństwie do alkoholu, badania sugerują, że konopie indyjskie prowadzą do mniej ryzykownych zachowań na drodze, niższych prędkości i większej ostrożności co do zdolności prowadzenia pojazdu, co może zmniejszać ogólny wpływ upośledzenia. Możliwe, że z tego powodu niektóre badania wskazują, iż po wprowadzeniu przepisów legalizujących rekreacyjną marihuanę nie odnotowano wzrostu liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.
Czy kierowcy spożywający produkty z konopi indyjskich zachowują się inaczej?
Aby zbadać wpływ produktów spożywczych z konopi indyjskich na prowadzenie pojazdu, naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym uczestnicy spożywali swoje ulubione produkty z THC, a następnie testowali swoje umiejętności na symulatorze jazdy. Produkty te obejmowały żelki, czekoladki i ciasteczka, z przeciętną dawką 7,3 mg THC – standardową ilością. Naukowcy mierzyli poziom THC we krwi uczestników i oceniali ich odczucia po spożyciu.
Badanie przeprowadzono w Toronto, w Kanadzie, i obejmowało 22 osoby w wieku od 19 do 74 lat z ważnym prawem jazdy. Uczestnicy wstrzymywali się od marihuany przez 72 godziny przed eksperymentem. Badacze sprawdzili wyjściowy poziom THC i upewnili się, że uczestnicy nie zażywali żadnych innych środków psychoaktywnych ani alkoholu przed testem.
Aby wprowadzić elementy kontrolne do eksperymentu, uczestnicy przeszli sesję treningową na symulatorze. Następnie odbyły się sesje testowe, podczas których uczestnicy spożywali wybrany przez siebie produkt spożywczy lub placebo niezawierające konopi na 120 minut przed symulowaną jazdą. Uczestnicy zdawali egzamin na symulatorze po 120, 240 i 360 minutach od spożycia.
Podczas symulacji badacze mierzyli takie parametry jak zmiana pasów ruchu, prędkość, wahania prędkości, hamowanie i liczba kolizji. Po każdej jeździe uczestnicy wypełniali ankiety dotyczące tego, jak bardzo byli pod wpływem i jak dobrze, ich zdaniem, radzili sobie za kierownicą.
Badanie nie wykazało zaburzeń prowadzenia pojazdu po spożyciu produktów z konopi indyjskich
Po przeanalizowaniu wyników naukowcy odkryli, że spożycie produktów z konopi indyjskich doprowadziło do zmniejszenia prędkości jazdy po 2 godzinach, ale efekt ten zniknął po 4 godzinach. Nie zaobserwowano różnic między grupą kontrolną a konsumentami produktów z THC pod względem zmiany pasów ruchu i czasu reakcji na hamowanie czy zmiany prędkości – nawet gdy kierowcy byli proszeni o korzystanie z telefonu lub radia. Kierowcy spożywający produkty z THC mieli tak niewiele kolizji, że badacze nie byli w stanie uwzględnić tego czynnika w ostatecznej analizie.
Co ciekawe, nie odkryto również żadnej korelacji między poziomem THC we krwi a zaburzeniami prowadzenia pojazdu.
Pomimo bezpiecznej jazdy, kierowcy pod wpływem THC zgłaszali uczucie bycia pod wpływem przez 7 godzin i mniejszą chęć do prowadzenia pojazdu przez 6 godzin po spożyciu produktów. Zgłaszali również mniejszą pewność co do swoich umiejętności prowadzenia pojazdu, oceniając je niżej od 150 do 270 minut po spożyciu konopi indyjskich.
Ograniczenia i przyszłe kierunki badań
Chociaż to badanie stanowiło istotny krok w ocenie wpływu produktów spożywczych z konopi indyjskich, miało pewne ograniczenia. Przede wszystkim, była to niewielka próba, obejmująca jedynie 22 osoby. Większość uczestników stanowili biali mężczyźni, co ogranicza możliwość uogólnienia wyników na całą populację. Badanie nie uwzględniało również danych dotyczących masy ciała, które mogą wpływać na wchłanianie THC w organizmie.
Badanie nie było również zaślepione – co byłoby idealnym rozwiązaniem. Uczestnicy przynosili swoje ulubione produkty spożywcze, co oznacza, że prawdopodobnie wiedzieli, czy spożywali placebo, czy produkt z THC. Może to wpłynąć na wyniki ze względu na efekt placebo.
Przyszłe badania powinny skupić się na powtórzeniu tych wyników z zastosowaniem metodologii podwójnie ślepej próby oraz na większej, bardziej reprezentatywnej grupie uczestników.
Chociaż to badanie nie wykazało poważnych zaburzeń prowadzenia pojazdów po spożyciu produktów z konopi, nie oznacza to, że jazda pod wpływem konopi indyjskich jest bezpieczna. Aby potwierdzić te wyniki, potrzebne są większe i bardziej rygorystyczne badania. Ważne jest również zauważenie, że sami uczestnicy nie czuli się pewnie za kierownicą. Dopóki nie będziemy mieli bardziej przekonujących dowodów, najlepiej jeżdzić bezpiecznie (i legalnie) oraz unikać jazdy pod wpływem THC. Skorzystaj z transportu publicznego lub wspólnych przejazdów, a jeśli już prowadzisz, skup się na drodze, unikaj rozpraszania uwagi i nadmiernej prędkości.